Brev:
Afviser skemad - 9 mdr.
19. oktober 2007
Alder:
9 mdr.
Afviser skemad - 9 mdr.
Hej Helen,
Det er første gang jeg skriver til dig og håber at du også har et godt råd til mig.
Jeg har en dejlig dreng på 9 mdr, vejede knap 3500 g ved fødslen og målte 52 cm. Blev ammet de første 5 mdr og derefter overgået til Nan. Blev stille og roligt introduceret for skemad ved 4 mdr´s alderen.
Har aldrig været "madglad" men har dog spist pænt med 2 måltider grød (1-1½ dl) samt 1 måltid grøntsags/kødmos til aften og herudover ca. 600-700 ml. modermælkserstatning per dag siden 6 måneders alderen. Han har altid været mere glad for grød end for grøntsagsmos.
Begyndte at få tænder for 2 mdr. siden og har i korte perioder ikke villet have skemad, men efter at tænderne er brudt frem ville han igen. I den sidste måned er han også begyndt at få lidt brød, agurk o.s.v ; men det bliver ikke til så meget
Har dog for 10 dage siden været forkølet og i den forbindelse ville han ikke spise, men kun have flasken ( ca. 800-850 ml /døgn).
Forkølelsen er nu overstået men han afviser skemad fuldstændigt. Han vil gerne prøve lidt brød, ris, kød o.s.v men er også begyndt på at spytte det ud, hvorimod han for 1 mdr. siden var mere villig til at tygge maden og synke det.
Han tager selv noget mad op med fingrene, men fører det ikke ind i munden.
Jeg har været lidt desperat og prøvede så at give ham grøden i tynd form med glas, så han kunne drikke det og det ville han gerne (selvom han ikke vil have den samme grød med ske ) , men det er jo ikke nogen løsning og jeg kan også mærke at han er begyndt at blive lidt træt af det nu.
Sådan som det ser ud nu de sidste 3-4 dage får han tilbud fast føde ihvertfald 4 gange dagligt, men tager ikke særlig meget, hvorfor jeg giver ham modermælkserstatning og det bliver nok til ca. 700 ml. Jeg ved godt at det er i overkanten, men han nægter at tage noget med ske eller gaffel ( hverken grød eller anden fast føde ) og vil hellere ikke selv om jeg putter det i munden med fingrene. Jeg har prøvet at lade ham blive godt sulten for at se om det skulle ændre på noget, men uden held.
Han vejer vel ca. 10 kg, måske lidt over, så jeg er ikke bekymret for vægten som sådan. Er ellers en dejlig sund og glad dreng på alle måder.
Jeg går ud fra at det er en fase, som vi skal igennem, men vil høre om der er nogle gåde råd, så vi kan komme igennem det på en fornuftig måde.
Venlig hilsen,
Nina