Afviser skemad - 9 mdr.

19. oktober 2007

Alder:
9 mdr.

Afviser skemad - 9 mdr.

Hej Helen,

Det er første gang jeg skriver til dig og håber at du også har et godt råd til mig.

Jeg har en dejlig dreng på 9 mdr, vejede knap 3500 g ved fødslen og målte 52 cm. Blev ammet de første 5 mdr og derefter overgået til Nan. Blev stille og roligt introduceret for skemad ved 4 mdr´s alderen.

Har aldrig været "madglad" men har dog spist pænt med 2 måltider grød (1-1½ dl) samt 1 måltid grøntsags/kødmos til aften og herudover ca. 600-700 ml. modermælkserstatning per dag siden 6 måneders alderen. Han har altid været mere glad for grød end for grøntsagsmos.

Begyndte at få tænder for 2 mdr. siden og har i korte perioder ikke villet have skemad, men efter at tænderne er brudt frem ville han igen. I den sidste måned er han også begyndt at få lidt brød, agurk o.s.v ; men det bliver ikke til så meget
Har dog for 10 dage siden været forkølet og i den forbindelse ville han ikke spise, men kun have flasken ( ca. 800-850 ml /døgn).

Forkølelsen er nu overstået men han afviser skemad fuldstændigt. Han vil gerne prøve lidt brød, ris, kød o.s.v men er også begyndt på at spytte det ud, hvorimod han for 1 mdr. siden var mere villig til at tygge maden og synke ...

Annonce

... det.
Han tager selv noget mad op med fingrene, men fører det ikke ind i munden.

Jeg har været lidt desperat og prøvede så at give ham grøden i tynd form med glas, så han kunne drikke det og det ville han gerne (selvom han ikke vil have den samme grød med ske ) , men det er jo ikke nogen løsning og jeg kan også mærke at han er begyndt at blive lidt træt af det nu.

Sådan som det ser ud nu de sidste 3-4 dage får han tilbud fast føde ihvertfald 4 gange dagligt, men tager ikke særlig meget, hvorfor jeg giver ham modermælkserstatning og det bliver nok til ca. 700 ml. Jeg ved godt at det er i overkanten, men han nægter at tage noget med ske eller gaffel ( hverken grød eller anden fast føde ) og vil hellere ikke selv om jeg putter det i munden med fingrene. Jeg har prøvet at lade ham blive godt sulten for at se om det skulle ændre på noget, men uden held.

Han vejer vel ca. 10 kg, måske lidt over, så jeg er ikke bekymret for vægten som sådan. Er ellers en dejlig sund og glad dreng på alle måder.

Jeg går ud fra at det er en fase, som vi skal igennem, men vil høre om der er nogle gåde råd, så vi kan komme igennem det på en fornuftig måde.

Venlig hilsen,
Nina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger